Consultantul scapă o afacere de faliment sau o duce spre profit, spre succes?
Cât de importantă este consultanța în afaceri, într-o țară în care oamenii de afaceri cred că știu cel mai bine cum să își conducă afacerea?
Mă bucur că întrebi. Sunt câțiva oameni de afaceri care chiar știu cum să își conducă atât afacerea cât și echipele cu care lucrează. Unii dintre ei chiar foarte bine. Au ajuns la aceste performanțe după ce, în destule rânduri, au încercat și au eșuat.
În consultanță nu înseamnă că arzi etape, ci decizi, cu ajutor avizat, să construiești o afacere cu o temelie sănătoasă, bazată pe niște principii și valori care sunt nu numai cunoscute și respectate, ci împărtășite de cei din businessul respectiv.
Cât de important este? Aproape că este un avantaj puțin nedrept față de cei care știu să facă ei totul mai bine.
Care sunt problemele cele mai frecvente de care vă loviți atunci când vi se cere să oferiți consultanță într-o companie mică?
Le-aș spune mai degrabă situații cu care mă confrunt. Una destul de frecventă este legată de mentalitate. Uneori, proprietarii de afaceri mici vor de la un consultant să cârpească pe ici pe colo, fără să își dorească să schimbe cu adevărat ceea ce nu funcționează.
Vor să schimbe rezultatele afacerii dar fără a schimba mai nimic din modul de a gândi sau face lucrurile.
A doua ar fi lipsa de buget alocat pentru promovare, marketing și dezvoltarea angajaților.
Lipsa aceasta de formare și de orientare a oamenilor spre nevoile și dorințele clienților se simte mai ales în sectorul servicii. Acolo, felul în care ei fac lucrurile reprezintă brandul și-l diferențiază facându-l să fie perceput la modul superlativ sau, dimpotriva, îi fac cel mai mare deserviciu.
Dar într-o companie de dimensiuni mai mari?
Aici lucrurile stau puțin diferit. Valoarea oferită de consultant, fie că este strategie, plan de business, implementarea unor indicatori de performanță, schimbarea culturii organizaționale sau oricare altă formă de consultanță – este foarte mare.
Rezultatele însă depind foarte mult de felul în care strategiile și sugestiile consultantului sunt implementate, susținute și monitorizate de toate departamentele implicate în proiect.
Este nevoie de asumarea responsabilității, de colaborare între departamentele organizației, de sinergie și orientare către scopul comun, superior celor individuale ale departamentelor.
În destule situații, implicarea este foarte bună la început, însă se pierde pe parcurs.
Consultantul scapă o afacere de faliment sau o duce spre profit, spre succes? Sau amândouă?
Care direcție predomină, în România?
Și una și alta. Depinde din ce parte a situației privești.
Deși nu consider că rolul unui consultant este să fie acest “ înger salvator” de la o moarte lentă a afacerii, de multe ori, prin anumite acțiuni strategice – asta face.
Felul în care eu am decis să fac consultanță este să mă gândesc doar înspre succesul companiilor în a căror afacere mă implic.
Mediul de afaceri din România a mai crescut, gândirea antreprenorială s-a educat și maturizat. Destule companii nu mai gândesc de azi pe mâine, au o gândire sănătoasă pe termen lung.
Acestea sunt cele care apelează la consultanță pentru a crește, pentru a-și dezvolta afacerea în domenii complementare, pentru a-și educa echipele să aibă abordări proactive și inovatoare. Și tot ele sunt cele care au de câștigat.
Dacă ceva e foarte important, atunci este să știm cum să facem să nu mai apară incendii, nu să le stingem continuu.
Ce greșeli fac antreprenorii aflați la început de drum?
Dumneavoastră le-ați făcut?
Una dintre greșeli este faptul că vor să facă totul, să decidă tot, să fie one man show. Nu angajează oameni dintr-o teamă că nu-și vor dezvolta afacerea în așa măsură încât să-și permită să-I plătească și nici nu apelează la outsourcing.
Dacă au câțiva oameni, nu deleagă și fac foarte mult micromanagement, conștientizând prea puțin că defapt asta îi face prizonieri în afacere și pun multe frâne în dezvoltare.
Bineînțeles ca le-am făcut. Am învățat din ele și acum profit de ceea ce-mi oferă lucrul în colaborare și vederea imaginii de ansamblu a afacerii.
Care este cel mai prețios sfat de business pe care l-ați primit și de la cine? Dar legat de viața personală?
Să-mi aliniez valorile, atât în business cât și în viața personală. Și este chiar un sfat extrem de valoros, care mă pune, atunci când am neclarități, pe direcția bună.
Știind care-mi sunt valorile și alegând în funcție de ele, triez mult mai ușor “oportunitățile” care vin spre mine. Unele, în lipsa acestei alinieri, sunt dezamagiri deghizate.
Dacă ar fi să începeți mâine o afacere de la zero, care sunt pașii pe care i-ați urma neapărat și care sunt cei pe care i-ați evita?
Ce e musai de făcut și ce nu?
N-am să dau o rețetă aici. Ci doar unele din cele mai importante lecții învățate.
Cel mai important pas este că mi-aș face o strategie pe termen mediu și lung, mi-aș permite să fiu flexibilă și să deviez pe alocuri de la ea, în funcție de contextul de moment. Adică să o adaptez la situația din acel moment.
Al doilea “must” este că aș avea mai mult curaj, aș acționa mai mult, aș trece mai puțin prin filtrul perfecționistei ideile și propunerile de dezvoltare.
Neapărat mi-aș lua în echipă oameni care să îmi fie complementari ca și abilități și mentalitate. Am lucrat cu persoane care mi-au fost apropiate ca și mentalitate, cu care m-am simțit bine, dar nu am reușit să aduc astfel valoare adăugată și perspective noi în business.
Interviu pentru conferința de business Hunedoara Business Elite.